- دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳2024 May 20

دو هفته نامه آیت ماندگار

سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - 08 December 2016

آلودگی هوا، ضعف مدیران و مسئولین

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
شکی نیست که بخش مهمی از آلودگی هوا و محیط زیست، بستگی مستقیم به ضعف مدیران و مسئولین دارد. این مطلب نه تنها در ایران که در سایر کشورهای جهان هم قابل بررسی و اثبات است. شاید در این مختصر فرصت آن نباشد که بخواهیم نشان دهیم که چگونه دولتمردان و مسئولین برای حفظ قدرت سیاسی – اقتصادی خود دست به هر نوع تولید و توسعه‌ای می‌زنند و هر روز بیشتر از دیروز آلودگی محیط زیست را گسترش می‌دهند!
بطور مشخص آلودگی هوا در کلان‌شهر‌ها و بویژه تهران حدود ۷۰ درصد به دوعامل اساسی بستگی دارد: ۱- وسایل نقلیه غیراستاندارد ۲- سوخت غیراستاندارد
با اینکه سالهاست در دنیای مدرن و مترقی مساله کاهش آلودگی هوا از راه فناوری‌های نو در تولید خودرو‌ها و سوخت بهتر به نتیجه و عمل رسیده ولی متاسفانه در کشور ما کماکان هیچ یک از مسئولین نه از تولید و توسعه خودروهای داخلی غیراستاندارد جلوگیری می‌کنند و نه مانع از تولید سوخت‌های آلوده‌ساز و غیراستاندارد می‌شوند!
چرا دولت‌ها یکی پس از دیگری می‌آیند و می‌روند و در حرف و سخنرانی و برنامه‌های تبلیغاتی و انتخاباتی به مردم وعده روزهای بهتر و هوای پاک را می‌دهند اما در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتد و سال به سال با افزایش جمعیت و ازدیاد خودرو، هوای شهر‌ها آلوده و آلوده‌تر و مرگ و میر و بیماری‌های ناشی از آن روز افزون‌تر می‌شود؟
پاسخ این سوال یک مطلب است و آن اینکه اکثر مدیران و مسئولین مملکت از جنس مردم معمولی و متوسط کوچه و بازار نیستند. اکثراً از خودروهای مدرن خارجی استفاده می‌کنند و اکثراً در بالای شهر از هوای نسبتاً بهتر تنفس می‌کنند. از طرف دیگر برخی از مسئولین و مدیران در زد و بندهای اقتصادی با خودروسازان و تولیدکنندگان سوخت‌های ناسالم، بقاء و حیات سیاسی خود را در حمایت از این تولیدکنندگان می‌بینند. لذا به همین دلیل که ذکر شد به نظر می‌رسد هیچ چشم‌انداز روشن و امیدوارکننده‌ای نسبت به اصلاح حداقل این دو عامل مهم یعنی تولید خودرو استاندارد و تولید سوخت استاندارد وجود ندارد و شاید سال‌ها طول بکشد تا مدیران و مسئولین متعهد و متخصص بیایند و در یک نهضت صنعتی به این مدرن‌سازی بپردازند. لازم به ذکر است ۳۰ درصد بقیه آلودگی هوای کلان‌شهر‌ها به عوامل متعدد دیگری مربوط است که در این مجال نمی‌گنجد و تنها در یک کلام، کاهش بخش مهمی از آلودگی هوای شهر‌ها را می‌توان با کاهش ترافیک از طریق ایجاد و گسترش دولت الکترونیک و کم کردن سفرهای شهری بوجود آورد که این خود به یک اراده انقلابی نیازمند است.

شماره 24 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار