سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۷۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۱ - ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - 23 March 2021
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: واگذاری زمین به افرادی که دو فرزند به بالا دارند و یا توسعه مراکز ورزشی چه ربطی به بودجه فرهنگی دارد؟ متاسفانه این‌گونه بودجه‌نویسی و شرح وظایف باعث شده رقم قابل ملاحظه‌ای از بودجه سالیانه کشور به‌پای فرهنگ نوشته شود

آیت ماندگار- محمد آیتی: یکی از کار‌های خوبی که چند سال پیش توسط دولت صورت گرفت، شفاف‌سازی بودجه برای عموم مردم بود. اما انتشار اعداد و ارقام درنظر گرفته شده مخصوصاً برای برخی نهاد‌ها و موسسات فرهنگی که بسیاری از مردم حتی یا اسم آن‌ها را نشنیده‌اند و یا از عملکرد و خروجی آن‌ها اطلاع ندارند، صدایشان را درآورد.

عده‌ای معتقدند بودجه فرهنگی زیادی در این چهار دهه انقلاب هزینه شده است، اما روز به روز شاهد سقوط اخلاق و فرهنگ هستیم و اگر قرار است مسیر این باشد پس بخش عمده‌ای از این بودجه که توام با خروجی نبوده را به حوزه معیشتی مردم تزریق کنیم تا اوضاع شرایط بهتری را به خود بگیرد.

در همین رابطه، حسین جلالی عضو هیات‌رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم گفت: در ابتدا لازم است که بودجه فرهنگی به‌درستی برای همگان تعریف شود. ما به‌عنوان اعضای کمیسیون فرهنگی به برخی ردیف‌های بودجه که به اسم فرهنگ تخصیص داده شده است، مخالفیم.

وی افزود: مثلاً واگذاری زمین به افرادی که دو فرزند به بالا دارند و یا توسعه مراکز ورزشی چه ربطی به بودجه فرهنگی دارد؟ از طرفی، موسسات آموزشی که مجوز خود را از وزارت علوم دریافت می‌کنند چرا باید بودجه آن‌ها فرهنگی تلقی شود در حالی که شایسته است این بودجه به‌نام آموزش درنظر گرفته شود. متاسفانه این‌گونه بودجه‌نویسی و شرح وظایف باعث شده رقم قابل ملاحظه‌ای از بودجه سالیانه کشور به‌پای فرهنگ نوشته شود که حقیقتاً درست نیست.

نماینده مردم رفسنجان و انار در پاسخ به اینکه آیا بودجه‌های سنگینی که به برخی نهاد‌های فرهنگی در طول سال‌های گذشته داده شده، عدالت است؟ گفت: هر موسسه، مرکز و یا نهاد فرهنگی دارای بخش‌های مختلف است. بدون تردید، میزان گستردگی آن مجموعه بررسی و سپس تامین اعتبار می‌شود. اما در این بین باید توجه داشت که رقم‌های اعلام شده در بودجه در بیشتر مواقع آن‌طور که باید و شاید تخصیص داده نمی‌شود. گاهی بودجه تخصیص داده شده خیلی کمتر از آن چیزی است که اعلام شده، اما قضاوت‌ها براساس رقم تصویب شده در بودجه است.

جلالی یادآور شد: عده‌ای در این سال‌ها در فضای مجازی تلاش کردند و همچنان تلاش دارند که نشان دهند بودجه فرهنگی کشور بسیار بالا و بدون خروجی است. این رفتار‌ها عین شیطنت و برای بی‌مشروع‌کردن نهاد‌های فرهنگی است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: ساختار بودجه ما اشکالات جدی دارد و در مواقعی که تعداد آن هم کم نیست، بودجه براساس رابطه‌ها تخصیص داده می‌شود نه ضابطه‌ها. در بودجه ۱۴۰۰ سعی کردیم این مسیر را در حد توان تغییر دهیم، اما با واقعیت فاصله زیادی است و تا ساختار بودجه اصلاح نشود همین آش است و همین کاسه.

منبع: نشان تجارت
اخبار مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها