سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۷۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - 10 March 2021
یکی از مهمترین اقدامات پیش از راه اندازی کسب و کار، بررسی همه جانبه ابعاد فنی، مالی و بازار است تا راه حل های مناسب پروژه شناسایی و ارزیابی شود.

نقش طرح های توجیهی در راه اندازی کسب و کار

آیت ماندگار- یکی از مهمترین اقدامات پیش از راه اندازی کسب و کار، بررسی همه جانبه ابعاد فنی، مالی و بازار است تا راه حل های مناسب پروژه شناسایی و ارزیابی شود؛ این عمل که با هدف صرفه جویی در زمان و هزینه ها صورت می پذیرد، طرح توجیهی نام داشته و خروجی نهایی آن میزان موفقیت پروژه، هزینه های مورد نیاز و مقدار چرخش سرمایه را اعلام می دارد. نگارش طرح توجیهی از حیث ارائه شواهد فنی چون مقرون به صرفه بودن، پایداری کسب و کار و ضرورت انجام پروژه اهمیت بسیار بالایی دارد و گزارش نهایی به مدیران و صاحبان کسب و کارها این امکان را می دهد تا با تسلط کافی بر ابعاد مختلف کار، تصمیمات حیاتی در خصوص سرمایه گذاری و بودجه بندی را اتخاذ کنند. همچنین طرح توجیهی در جذب سرمایه برای راه اندازی کسب و کار و توجیه ضرورت آن، نقش کلیدی را ایفا می کند.

طرح توجیهی برای کسب و کار

برای دریافت طرح های توجیهی رایگان می توانید با کلیک روی  tojihi.com به وب سایت توجیهی دات کام مراجعه نمایید و انواع طرح های توجیهی خدماتی و تولیدی را برای دریافت تسهیلات بانکی دانلود نمایید.

یک طرح توجیهی خوب همچون نقشه راه عمل کرده و از آزمون و خطاهای مکرر در شروع راه اندازی کسب کار جلوگیری می نماید و با ارائه چشم اندازی جامع از هرگونه هدر رفتن سرمایه و انرژی پیش گیری می کند؛ در واقع نقش طرح توجیهی در شروع یک پروژه کاری، ممانعت از غافلگیری و رخداد های پیش بینی نشده در فرآیند پی ریزی کار بوده و با افزایش هر چه بیشتر تسلط مدیران و سرمایه گذاران، درصد موفقیت کسب و کار را افزایش می دهد. این طرح در قالب گزارشی مفصل با رعایت کلیه اصول نوشتاری به تجزیه و تحلیل مالی، مطالعه بازار و توجیه پذیری فنی کسب و کار می پردازد و ایده اصلی پروژه را توجیه می نماید. بخش های کلی یک گزارش طرح توجیهی متشکل از مقدمه، شاخص ها/ محدودیت ها، روش گردآوری اطلاعات، بررسی گزینه های جایگزین، ارزیابی، نتیجه گیری و توصیه ها می باشد که متناسب با نوع کسب و کار می تواند متغیر باشد.

سه بخش اصلی طرح توجیهی

 سه بخش اصلی طرح توجیهی چیست ؟ در دست داشتن اطلاعات جامع در شروع راه اندازی هر کسب و کار را می توان کلید موفقیت آن پروژه برشمارد. این امر تنها با انجام تحقیقات جامع در حوزه مورد نظر و با در اختیار داشتن طرح توجیهی مختص کسب و کار میسر می شود. همانطور که پیش از این اشاره شد، طرح توجیهی به بررسی و مطالعه کسب و کار از سه زاویه دید مختلف پرداخته و کلیه مطالعات بر اساس مستندات و تحلیل روندهای پیشین و پارامترهای موجود در صنعت مورد نظر صورت می پذیرد؛ انجام این مطالعات تخصصی می بایست توسط فعالان و متخصصان هر حوزه شغلی صورت پذیرد تا گزارش نهایی منطبق بر مستندات تنظیم گردد.

اما سه بخش اصلی طرح توجیهی ( چه در طرح توجیهی خدماتی و چه در طرح های تولیدی ) که پیش از این نیز به آن ها اشاره شد شامل تجزیه و تحلیل مالی، مطالعه بازار و توجیه پذیری فنی می باشد که هر سه مکمل یکدیگر بوده و با ارائه چشم اندازی واقع بینانه، تسلط مدیران بر پروژه را افزایش داده و  به طور خاص به توجیه ضرورت راه اندازی کسب و کار و چرخش سرمایه برای سرمایه گذاران می پردازند.

تجزیه تحلیل مالی

تجزیه و تحلیل مالی کسب و کار جهت تعیین نرخ سود و ریسک مالی پروژه صورت می پذیرد. در این مرحله با هدف به دست آوردن شاخصه های اقتصادی، کلیه هزینه های پروژه از قبیل میزان هزینه سرمایه گذاری، هزینه تولید، درآمد سالیانه، میزان سود و ضرر و ترازنامه پیش بینی می شود. همچنین مطلوبیت اقتصادی طرح می بایست با دو روش تحلیل اقتصادی (از دید منفعت اجتماعی) و تحلیل مالی ( از دیدگاه سرمایه گذار) صورت پذیرد. در مجموع در راه اندازی هر گونه کسب کار، هدف رسیدن به سود بالا و موفقیت مالی با ثبات است و چنین امری تنها با مطالعه دقیق ابعاد مالی پروژه و پیش بینی کلیه مخارج پیش از شروع کار میسر می شود.

مطالعه بازار

مطالعه بازار با هدف تحلیل دقیق نیاز مصرف کننده و تقاضای موجود در بازار صورت می پذیرد. علاوه بر این موارد دیگری چون تحلیل رقیبان هم صنف و میزان واردات و صادرات محصول مورد نظر از مهمترین موارد مورد بررسی در این حوزه است. آینده نگری بازار و پیش بینی نیاز مصرف کننده از اصلی ترین بخش های مورد تحلیل در بازار است که به روش های مختلفی چون تحلیل مصرف سرانه، ضریب مصرف، تداوم روند پیشین، روند متغیر و روش مارکو صورت می پذیرد و چشم اندازی قابل اتکا را در اختیار مدیران و سرمایه گذاران کسب و کار قرار می دهد. ارائه گزارش قابل استناد در بخش مطالعه بازار، مستلزم دسترسی به آمار معتبر در این خصوص است.

توجیه پذیری فنی

توجیه پذیری فنی به معنای آنالیز ابعاد مختلف چون ساختار اجرایی، محل اجرای طرح، ظرفیت، ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز پروژه، نیروی کار، تدارکات، دانش فنی مورد نیاز کسب و کار و نظایر اینها می باشد. در واقع تحلیل ابعاد فوق منجر به برآورد هزینه های ثابت سرمایه گذاری شده و به سبب ارائه اطلاعات دقیق در خصوص بالا و پایین بودن هزینه ها، همچون داده مالی عمل کرده و می تواند سرمایه گذار را در خصوص علت بالا بودن یا کم بودن هزینه ها توجیه سازد. علاوه بر این پیش بینی کلیه موارد فوق در طرح توجیهی، به سرمایه گذاران نشان می دهد که نیاز های بلند مدت کسب و کار تا چه حد برای مدیران اهمیت داشته است.

چرا برای راه اندازی کسب و کار بهتر است از طرح توجیهی استفاده کنیم؟

با توجه به اطلاعات ذکر شده در بخش های قبلی اکنون به ضرورت هر چه بیشتر طرح توجیهی در راه اندازی کسب و کارها پی می بریم. تنظیم و ارائه طرح توجیهی توسط متخصصان هر صنف و مطالعه ابعاد مختلف مالی، فنی و بازار، می تواند از خطاهای احتمالی و خسارات جبران ناپذیر در شروع یک کسب و کار جلوگیری نماید؛ چرا که کوچک ترین اشتباه در شروع یک پروژه، منجر به از دست رفتن سرمایه و انرژي شده و افراد را درگیر عواقب مالی متعددی می سازد. علاوه بر این طرح توجیهی گزارش جامعی برای جذب سرمایه گذاران و اثبات ضرورت راه اندازی کسب و کار است و هر چه قابل استناد و دقیق تر تنظیم شود، احتمال توجیه بانک و سرمایه گذار را افزایش می دهد. ابعاد کسب و کار در ضرورت وجود طرح توجیهی تاثیری نداشته و می توان گفت کلیه مشاغل اعم از بیزنس های خرد و کلان پیش از شروع به کار و اقدام به سرمایه گذاری بدون برنامه ریزی، نیاز به نقشه راه قابل اعتماد داشته تا در نهایت به سود بالا، چرخش سرمایه و ماندگاری در صنعت مورد نظر دست یابند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها