سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۵۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - 20 October 2020
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها گفت: علیرغم اینکه بسیاری از افراد به دولت توصیه کردند که دلار را تا جایی که امکان دارد از معاملات اقتصادی حذف کند، ولی این اراده از سوی دولت دیده نشد و به‌نظر می‌رسد اقدام در این خصوص باعث به خطر افتادن منافع گروه و جریانی خواهد شد.


آیت ماندگار- محمد آیتی: ماه‌هاست علیرغم وعده‌های مکرر رییس بانک مرکزی درباره اینکه نرخ ارز به‌زودی کاهش پیدا خواهد کرد، اما همچنان شاهد افزایش بی‌رویه قیمت ارز هستیم و همین موضوع باعث شده ثبات قیمت در تمام حوزه‌ها برهم بخورد.

اکنون این وضعیت مدیریتی، زندگی روزمره جامعه را با چالش‌های جدی روبرو کرده است و ضرورت دارد که دولت هرچه سریع‌تر تغییری در سیاست‌های اقتصادی خود ایجاد کند تا شاید در هفته‌ها و ماه‌های آتی گشایش‌های اقتصادی نه در حرف، بلکه در واقعیت به منصه ظهور برسد.

جلال رشیدی‌کوچی نماینده مرودشت در مجلس یازدهم درباره اینکه چه پیش‌شرط‍‌هایی باید صورت بگیرد تا اوضاع اقتصادی ایران بهبود پیدا کند گفت: متاسفانه اقتصاد مملکت به نرخ دلار گره خورده است و همین باعث شده که سفره‌های مردم روز به روز کوچک شود. اگر دولت به‌فکر حذف دلار از معاملات اقتصادی بود حتماً امروز وضع بهتری را دنبال می‌کردیم.

وی افزود: دولتمردان مرتب صحبت از نگاه به ظرفیت‌های داخلی می‌کنند، اما در واقعیت اتفاق خاصی نمی‌افتد. ما در ایران کلی کالا داریم که کشور‌های پیرامونی ما مشتری جدی آن‌ها هستند. در عجبم که چرا تاکنون به صادرات این اقلام که اتفاقاً کم هم نیست توجه نشده است. ما با سخت‌ترین تحریم‌ها روبرو هستیم و اتفاقاً در این ایام باید صادرات کالا‌های تولیدی خود را دریابیم.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها تصریح کرد: علیرغم اینکه بسیاری از افراد به دولت توصیه کردند که دلار را تا جایی که امکان دارد از معاملات اقتصادی حذف کند، ولی این اراده از سوی دولت دیده نشد و به‌نظر می‌رسد اقدام در این خصوص باعث به خطر افتادن منافع گروه و جریانی خواهد شد.

رشیدی‌کوچی اظهار داشت: وزیر نفت ما می‌گوید ما نیازی به ساخت پالایشگاه نداریم در حالی که اگر ساخت پالایشگاه‌های جدیدی را در دستور کار قرار دهیم چند مزیت برای کشور به ارمغان می‌آید. اول اینکه، وقتی فروش نفت با تحریم روبرو است ما باید روی به فرآورده‌های نفتی بیاوریم تا برای کشور درآمدزایی کنیم. دوم، ساخت پالایشگاه یعنی کمک به اشتغال. سوم، ما باید فضایی ایجاد کنیم که البته ما در مجلس درصدد آن هستیم که سوخت‌هایی مثل بنزین و گازوئیل با قیمت فوب خلیج‌فارس به‌دست قاچاقیان خرد برسد تا آن‌ها بتوانند به کشور‌های پیرامونی بفروشند، یعنی روندی در پیش گرفته شود که قاچاقچیان خرد به‌جای ضربه به کشور کارشان قانونی و در جهت منافع مملکت شود.

نماینده مرودشت یادآور شد: نکات گفته‌شده همه ریشه در نگاه و توجه به ظرفیت‌های داخل دارد. ما راهی جز اتکا به خود نداریم؛ دست آمریکا و کشور‌های غربی برای ما رو شده است و نمی‌توانیم به امید آینده بهتر اقتصاد کشور را معطل کنیم. افزایش هر روزه قیمت‌ها قدرت توان خرید مردم را به حداقل رسانده و حقیقتاً نمی‌توان بیش از این مردم را تحت فشار قرار داد. مدیریت سال‌های گذشته نشان می‌دهد باید بازنگری اساسی در سیاست‌های کلان اقتصادی اتفاق بیفتد و اگر قرار بود سیاست‌های فعلی جواب دهد باید اثرات مثبت آن را تاکنون می‌دیدیم که متاسفانه اینطور نشد.

منبع: اقتصاد24
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها