سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۵۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - 14 September 2020
رییس اتحادیه صنف کبابی و حلیم و پزندگان غذا‌های سنتی تهران گفت: کرونا در دمای بالا از بین می‌رود و مردم می‌توانند با خرید غذا، آن را در منزل خود مجدداً گرم کنند تا دیگر دغدغه و نگرانی از بابت ابتلای ویروس کرونا به سبب خوردن غذاهای رستورانی نداشته باشند.


آیت ماندگار- مهدی توفیقی: در این مدت هفت ماهی که ویروس کرونا به اقصی نقاط کشور نفوذ کرده است، ارائه‌دهندگان مواد غذایی و به خصوص رستوران‌ها بیشترین آسیب را از این فضا دیدند که یکی از این صنف‌ها، کبابی و حلیم بود و حال وضعیت فعالان این بخش بسیار بغرنج گزارش شده است.

پس از گذشت ماه‌ها، همچنان بسیاری از مردم در خرید غذای آماده احتیاط می‌کنند و تصورشان بر این است که زمانی باید روی به خرید در این بخش آورد که شر ویروس کرونا از سر بشریت کنده شود.

حسین محمدی، رییس اتحادیه صنف کبابی و حلیم و پزندگان غذا‌های سنتی تهران گفت: در این چند ماهی که ویروس کرونا به کشور نفوذ کرده است تمامی اصناف از درآمد طبیعی خود محروم شده‌اند، اما صنف ما دچار ضرر و زیان بیشتری نسبت به دیگر شغل‌ها شده است و در این دوران همکاران‌مان با بحران و چالش‌های جدی و کمرشکنی روبرو شدند.

وی افزود: مردم دیگر به مانند دوران پیش از کرونا تمایلی به خرید غذا‌های بیرون ندارند و بر این باور هستند که امکان آلوده‌شدن به کرونا از این طریق بسیار بالا است و با این رویکرد مشتریان، صنف کبابی و حلیم با بحران اقتصادی شدیدی روبرو است. حال برخی از شاغلان این حوزه برای جبران خسارت‌های خود روی به تغییر شغل یا تعدیل نیرو آورده‌اند.

محمدی تصریح کرد: ویروس کرونا از اواخر بهمن‌ماه به‌طور رسمی وارد کشور شد و از این‌رو در اسفند و فروردین با پیک اول شیوع این ویروس مواجه شدیم و به جز چند کسب و کار معدود، همه کسب و کار‌ها آسیب سخت اقتصادی دیدند. پس از این دوره و با کم‌شدن آمار مبتلایان، کمی استقبال مردم نسبت به خرید غذا‌های بیرون‌بر بیشتر شد، اما با ورود به ماه محرم، تقاضای سفارش‌ها باز هم کاهش پیدا کرد و این اتفاق کار را برای همکاران ما سخت‌تر کرد.

رییس اتحادیه صنف کبابی و حلیم و پزندگان غذا‌های سنتی تهران اظهار داشت: مردم دیدگاه درستی نسبت به خرید از مراکز فروش این صنف ندارند. وزارت بهداشت در جلسات خود، دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی را به کسب و کار‌های مختلف اعلام کرده است و از این‌رو، تمامی همکاران ما به‌طور کامل پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و غذایی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد همه به‌صورت بسته‌بندی عرضه می‌شود. موضوع حائز اهمیت این است که کرونا در دمای بالا از بین می‌رود و مردم می‌توانند با خرید غذا، آن را در منزل خود مجدداً گرم کنند تا دیگر دغدغه و نگرانی نداشته باشند.

وی در ادامه عنوان کرد: مردم در بحث خرید از مراکز فروش، تمامی پروتکل‌ها را به‌درستی رعایت نمی‌کنند و دچار اشتباهاتی می‌شوند که امکان ابتلا به کرونا به‌دلیل این سهل‌انگاری‌ها افزایش پیدا می‌کند. اگر هم مغازه‌دار و هم مردم اصول بهداشتی را رعایت کنند خرید غذا از مغازه‌های کبابی و حلیم اشکالی ندارد. در همین رابطه ما بار‌ها از همکاران خود خواسته‌ایم که این اصول بهداشتی را رعایت کنند و الحق صنف ما در حد خود به این اصول پایبند بوده است.

محمدی یادآور شد: اینکه مردم به مانند گذشته حاضر نیستند به‌راحتی روی به خرید غذا از رستوران‌ها بیاورند تا حدی موضوع را متوجه صدا و سیما می‌کند. صدا و سیما به‌عنوان رسانه ملی که از تاثیرگذاری بالایی برخوردار است باید واقعیت‌ها را به‌موقع به مردم اطلاع دهد. نباید فضای ترس را بیش از اندازه به جامعه تعمیم داد و اگر تولید محتوا‌ها، درست و علمی باشد با فرهنگ‌سازی می‌توان شرایط بهتری را برای کسب و کار‌ها ایجاد کرد.

رییس اتحادیه صنف کبابی و حلیم و پزندگان غذا‌های سنتی تهران گفت: دولت صنف کبابی و حلیم را جزو مشاغل آسیب‌دیده از ویروس کرونا قرار داد و به تبع آن، وام‌های کم‌بهره‌ای را به فعالان این حوزه پرداخت کرد که کمک اندکی به این صنف بود. دولت کمک‌هایی به صنف ما کرد و نباید دور از انصاف صحبت به میان آوریم، زیرا آن‌ها شرایط بسیار دشواری دارند و در حد توانشان از اصناف حمایت کردند، اما بهتر بود دولت و سازمان مالیاتی در گرفتن مالیات‌ها تعامل بیشتری به خرج می‌دادند، زیرا در حال حاضر، کرونا شرایط خاصی بر جامعه حاکم کرده است و کسب و کار‌ها روال عادی را پشت سر نمی‌گذارند، بنابراین تجدیدنظر در بحث مالیاتی امکان عبور از بحران بیماری کووید۱۹ را هموارتر می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با گذشت زمان، شرایط برای مردم عادی‌تر شده است، اما همچنان صنف کبابی و حلیم دچار همان بحران اولیه است و اگر بیماری کرونا به همین منوال ادامه داشته باشد و مسئولان مربوطه به کمک این صنف نیایند، احتمال ورشکستگی فعالان در این حوزه بسیار بالا است.

منبع: اقتصاد24
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها