سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۵۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - 03 September 2020
جعفر قادری:
از دهه 70 تا امروز متعدداً و مکرراً شاهد پدیده فرار مغزها از کشور هستیم. در این سال‌ها مهاجرت نخبگان و یا بها ندادن به افراد صاحب‌نظر و خوش‌فکر در داخل، بیش از پیش به چشم می‌آید، زیرا فشارهای اقتصادی به‌حدی افزایش پیدا کرده است که توده‌های مردم هر روز دغدغه معیشت دارند.


آیت ماندگار- محمد آیتی: از دهه 70 تا امروز متعدداً و مکرراً شاهد پدیده فرار مغزها از کشور هستیم. در این سال‌ها مهاجرت نخبگان و یا بها ندادن به افراد صاحب‌نظر و خوش‌فکر در داخل، بیش از پیش به چشم می‌آید، زیرا فشارهای اقتصادی به‌حدی افزایش پیدا کرده است که توده‌های مردم هر روز دغدغه معیشت دارند.

وقتی در دهه 40 میلادی دو شهر هیروشیما و ناکازاکی ژاپن مورد حمله بمباران اتمی آمریکا قرار گرفت و زیرساخت‌های این کشور تا حد قابل توجهی از بین رفت و یا پس از ویرانی آلمان پس از جنگ جهانی دوم، کمتر کسی فکر می‌کرد این دو کشور بتوانند خیلی زود به قدرت‌های برتر اقتصاد جهان تبدیل شوند. استفاده از ظرفیت نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان کمتر از آن چیزی که تصور می‌شد این دو کشور را احیا کرد، موضوعی که بسیاری از کارشناسان معتقدند می‌باید در کشور ما هم رخ دهد، اما سهل‌انگاری‌ها مانع این اتفاق شده است.

بیش از 40 سال از تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران می‌گذرد و از سال 97، این تحریم‌ها به طرز بی‌سابقه‌ای شدت پیدا کرده است. حال باید به این وضعیت غیرعادی، بحران کرونا را هم افزود که گریبان اقتصاد را گرفته و معلوم نیست کی دست از سر بشریت بردارد.

حال سوال اصلی اینجاست که چرا با وجود این همه مشکل ریز و درشت همچنان از ظرفیت نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان آن‌طور که باید و شاید استفاده نمی‌شود؟

جعفر قادری، نماینده شیراز در مجلس یازدهم می‌گوید: یکی از ایرادات و اشکالات جدی که متوجه بسیاری از مسئولان می‌دانیم، عدم‌استفاده حداکثری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی افزود: دو، سه سالی است در جنگ تمام‌عیار اقتصادی قرار گرفته‌ایم و دشمنان نظام از هیچ تلاشی برای ضربه به جمهوری اسلامی فروگذاری نمی‌کنند، حال در این شرایط هیچ چاره‌ای جز حرکت پرشتاب به‌سمت خودکفایی نداریم، موضوعی که متاسفانه مغفول واقع شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: امروز برخی از کشورها برای اینکه بتوانند در حوزه فناوری و تکنولوژی پیشرفت کنند و شکاف و فاصله خود را با دیگران کم کنند چشم به نخبگان خود دوختند و سعی دارند هرچه  که شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز دارند را مهیا کنند تا پیشرفت اقتصادی در کشورشان به واقعیت تبدیل شود.

قادری با اشاره به اینکه مقابله با قاچاق کالا و تولید کالاهای داخلی که توان رقابت با کالاهای مشابه خارجی خود را داشته باشند و جلوگیری از ارزبری نیاز به حمایت همه‌جانبه از شرکت‌های دانش‌بنیان است، گفت: باید بسیاری از ساز و کارهای اداری و موانع پیش پای این شرکت‌ها را حذف کنیم تا این افراد خوش‌فکر و زحمتکش بتوانند در عرصه علم و فناوری عرض‌اندام کنند. اینکه بوروکراسی‌های پیچیده همچنان ادامه داشته باشد چیزی جز بی‌رغبتی برای نخبگان را به‌بار نخواهد آورد. از طرفی دولت باید بستری را آماده کند که هزینه‌های جاری شرکت‌های دانش‌بنیان به حداقل برسد که این شرکت‌ها با تمرکز و آرامش بیشتری بر روی تحقیقات خود متمرکز شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که با کسری بودجه‌ای که دولت با آن مواجه است چطور می‌توان حمایت مالی شایسته‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان داشت؟ گفت: به باور من اگر بخشی از درآمد گمرک و سود بازرگانی را برای ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان درنظر بگیریم، حتماً بخش عمده‌ای از مشکلات مالی این شرکت‌ها حل و فصل خواهد شد.

منبع: روزنو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها