سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۴۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - 09 August 2020
قطعی برق، یکی از مشکلات قدیمی در کشور است که هر ساله به ویژه در فصل تابستان نگرانی‌ها و مشکلات بسیاری را به دنبال دارد. یک نماینده مجلس در گفتگو با رویداد ۲۴ عوامل عدم توسعه صنعت برق و همچنین قطعی آن در کشور را مورد بررسی قرار داده است.

آیت ماندگار- محمد آیتی: بیش از ۲ دهه است که مشکل برق به‌طور جدی در کشور احساس می‌شود، بحرانی که بیش از همیشه در فصل تابستان نمایان می‌شود. شهرهای مختلف کشور به ویژه شهرهای جنوبی که در فصل تابستان با افزایش دمای بسیار بالا مواجه می‌شوند نیز در فصل تابستان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

معمولاً وقتی به اواخر خردادماه می‌رسیم با آمار‌های نگران‌کننده وزارت نیرو در رابطه با مصرف بالای برق توسط مردم روبرو می‌شویم و این هشدار داده می‌شود که اگر این وضع ادامه پیدا کند با قطعی‌های دوره‌ای برق مواجه خواهیم شد.

حال مدتی است که اخباری از قطعی‌هایی دوره‌ای برق در برخی از شهرهای کشور منتشر می‌شود، هرچند سخنگوی صنعت برق گفته تاکنون به‌هیچ عنوان خاموشی برنامه‌ریزی شده نداشتیم و خاموشی‌هایی هم که به‌صورت پراکنده وجود داشته ناشی از حوادث شبکه بوده و سعی شده به‌سرعت رفع شود.

اکنون در نیمه مردادماه قرار داریم، این نگرانی درباره وضعیت برق در کشور وجود دارد. آیا در ادامه فصل تابستان قرار است این قطعی برق ادامه داشته و یا حتی بیشتر شود؟

چرا در کشور با قطعی برق مواجه هستیم؟

حسین حسین‌زاده عضو کمیسیون انرژی مجلس در این باره می‌گوید: در خصوص قطعی برق چند فاکتور اهمیت دارد، اول، کمبود تولید برق. با توجه به مصرف برقی که در اقصی نقاط ایران و مخصوصاً جنوب کشور و در فصل تابستان داریم، گاهی با چالش‌هایی روبرو می‌شویم. خوشبختانه وزارت نیرو در حوزه تولید برق سرمایه‌گذاری‌های خوبی را انجام داده و به‌گفته آقای اردکانیان حدود شش و نیم میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این بخش صورت گرفته و در حدود ۲۷ هزار مگاوات تولید برق داریم که ادامه این روند نوید روز‌های خوبی را در آینده می‌دهد و ان‌شاالله در بلندمدت بسیاری از مشکلات کشور در حوزه برق حل و فصل خواهد شد.

وی افزود: موضوع دوم، مرحله‌ دوم است که پس از تولید برق صورت می‌گیرد، یعنی توزیع و انتقال. در حال حاضر برخی زیرساخت‌های کشور برای توزیع و انتقال برق فرسوده است و این باعث اتلاف انرژی زیادی شده است و ما عملاً مشکلات جدی در این دو بخش داریم.

فرهنگ سازی، پیش زمینه عدم قطعی برق

نماینده لارستان تصریح کرد: نکته سوم، بهینه‌سازی مصرف است. متاسفانه فرهنگ مصرف برق، گاز و آب در بین ما ایرانیان با توجه به استاندارد‌های جهانی اصلاً قابل قبول نیست. رفع این مشکل چند دهه‌ای نیاز به آموزش و کار فرهنگی مداوم دارد. یعنی نمی‌شود در طول سال و در یک روز‌های خاصی چند برنامه کوتاه و آموزشی تولید و پخش شود و امیدوار باشیم که درست مصرف کردن در همه ایرانیان نهادینه شود. از طرف دیگر، یکی از عمده دلایلی که باعث شده مصرف برق در ایران بالا برود، باز بودن بسیاری از اماکن عمومی است. در بسیاری از کشور‌ها، همه این اماکن عمومی که رسالتی مشترک دارند در شب با همدیگر دایر نیستند، یعنی آن‌ها تصمیم گرفتند تنها چند مورد از این مکان‌ها را برای رفع نیاز مردم باز نگه دارند. البته بسیاری از کشور‌های پیشرفته این مسیر را به دو جهت در دستور کار خود قرار دادند: ۱- صرفه‌جویی در مصرف انرژی ۲- تحکیم بنیان خانواده. یعنی معتقدند کار بیش از حد باعث دوری اعضای خانواده از هم می‌شود و در ادامه آسیب‌های اجتماعی را به‌بار می‌آورد که امیدووام این روند در ایران هم به‌طور جدی مدنظر قرار بگیرد.
 
جای خالی استفاده از انرژی‌های خورشیدی در صنعت تولید برق

وی در ادامه یادآور شد: در شرایط فعلی، مسئولان وزارت نیرو باید تلاش داشته باشند که با یک برنامه‌ریزی هدفمند و به مرور زمان، هزینه‌هایی که برای زیرساخت‌های حوزه برق کردند را سریع‌تر در مدار تولید برق قرار دهند که در هیچ نقطه‌ای از کشور حتی در حد کوتاه هم شاهد قطعی برق نباشیم، چون قطعی برق جزو آن اتفاقاتی است که هم زندگی شخصی افراد را مختل می‌کند و هم به لحاظ اقتصادی آسیب‌های جدی را به کسب و کار‌ها می‌زند.

حسین‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: ظرفیت دیگری که در حوزه برق باید از آن استفاده کنیم، انرژی‌های تجدیدپذیر یا همان نیروگاه‌های خورشیدی است. پیش‌بینی می‌شود در ۲۰ سال آینده حتی برق هسته‌ای هم کنار برود و نیروگاه‌های خورشیدی و انرژی‌های تجدیدپذیر جای آن را بگیرند که البته کشور‌های آمریکای جنوبی به این موضوع ورود جدی پیدا کردند.

منبع: رویداد24

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها