سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۴۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۶ - ۲۶ تير ۱۳۹۹ - 16 July 2020
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: خروج از بانک‌محوری و رونق بازار سرمایه به نفع اقتصاد کشور است، اما این موضوع با جهش‌های آن‌چنانی برخی از نماد‌ها فرق دارد. بازار سرمایه یک چیز است و بورس چیز دیگر. بورس جزئی از بازار سرمایه است. بازار سرمایه پررونق خوب است، اما این سبک از رهابودن بازار سرمایه و ناآگاهی مردم خوب نیست.


آیت ماندگار- محمد آیتی: چند ماهی است که حال بازار بورس خوب است و حضور میلیونی ایرانی‌ها در این حوزه بر رونق آن افزوده است.

هرچند سرمایه اکثر افراد حاضر در این حوزه تنها در همین چند ماه اخیر افزایش چشمگیری داشته است، اما صحبت‌هایی که هرازگاهی درباره حبابی‌ بودن بازار سرمایه به گوش می‌رسد باعث نگرانی‌هایی برای سرمایه‌گذاران شده است.

در همین راستا، مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سرمایه‌گذاری در بورس به هیچ وجه خطری را برای مردم به‌وجود نمی‌آورد، اتفاقاً اگر تامین مالی در کشور به‌جای اینکه بانک‌محور باشد به‌سمت بازار سرمایه سوق پیدا کند به نفع اقتصاد ایران است.

وی افزود: نکته اینجاست که نباید ارزش بازاری، خیلی از ارزش ذاتی فاصله بگیرد و باید معقول رشد کند. هنوز در مورد کلیت بازار نگران نیستیم، اما در مورد بعضی از سهام‌ها و نماد‌ها نگرانیم، چون فاصله قیمتی خیلی زیاد شده است. باز هم باید تکرار کنم که نگرانی ما برای ارزش بازاری نماد‌هایی است که در حال رشد غیرواقعی هستند و بعضاً ۱۰ برابر شده اند. این اتفاقات به نفع مردم نیست، اگرچه تعداد این نماد‌ها زیاد است، اما سهم آن‌ها در بازار سرمایه کم است.

نماینده اصفهان در پاسخ به اینکه چرا این سهام‌ها بیشتر از ارزش واقعی بالا رفتند؟ گفت: خیلی از افرادی که وارد بازار سهام می‌شوند دانش کافی در این زمینه ندارند. بازار سرمایه دانش مالی می‌خواهد و تخصصی است، یعنی به‌نظر من برخی از مردم که تعدادشان هم کم نیست با ناآگاهی در حال خرید سهام هستند. وقتی تقاضا زیاد می‌شود و صف خرید به‌وجود می‌آید قیمت بالا می‌رود و از طرفی عرضه‌کننده، سهام عرضه نمی‌کند در نتیجه قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. متاسفانه برخی سهامداران بررسی لازم را نمی‌کنند و از ورشکستگی نمی‌ترسند و نمی‌دانند که به‌عنوان مثال اگر سهمی را به قیمت ۲۰۰۰ تومان خریداری می‌کنند ۱۰۰۰ تومان آن زیان انباشته است، یعنی از سهام آنالیز درستی ندارد و بیشتر به‌خاطر اظهارنظر‌های کارشناسان غیرخبره است که صف‌سازی و جوسازی رخ می‌دهد و این به نفع افراد نیست.

طغیانی اظهار داشت: خروج از بانک‌محوری و رونق بازار سرمایه به نفع اقتصاد کشور است، اما این موضوع با جهش‌های آن‌چنانی برخی از نماد‌ها فرق دارد. بازار سرمایه یک چیز است و بورس چیز دیگر. بورس جزئی از بازار سرمایه است. بازار سرمایه پررونق خوب است، اما این سبک از رهابودن بازار سرمایه و ناآگاهی مردم خوب نیست.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در چند هفته اخیر در جهش‌‎های نرخ تک نماد‌ها تعدیل قیمت وجود داشته است. کشوری که در حال رفتن به‌سمت بازار سرمایه است باید آموزش مردمی داشته باشد و دانش سهامداری را در رسانه ملی آموزش دهد. وقتی از پنج میلیون سهامدار به‌طرف ۴۰ میلیون سهامدار می‌رویم قطعاً باید آموزش هم در اولویت قرار گیرد. ضمن اینکه باید عمق بازار را بیشتر کرد، یعنی باید به‌طور مرتب سهام از طرف دولت و از طرف نهاد‌های عمومی غیردولتی عرضه شود. اگر عمق بازار زیاد باشد ترس از فروپاشی بازار کم می‌شود.

منبع: اقتصاد24
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها