سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۴۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۲۶ تير ۱۳۹۹ - 16 July 2020
رییس اتحادیه قنادان تهران:
بهرمند گفت: با توجه به شرایط فعلی و اینکه تولیدات ما نسبت به قبل از کرونا به یک چهارم کاهش یافته است و این مقدار تولید طبیعتاً نیروی کمتری می‌خواهد واحد‌های صنفی ناچار به تعدیل نیرو شده‌اند.

آیت ماندگار- اکرم جدیدی‌ممتاز: با شیوع ویروس کرونا بسیاری از مردم برای حفظ سلامت و جان خود به خانه‌هایشان پناه بردند و خرید و فروش و حتی تردد‌ها به حداقل میزان رسید. اگرچه هر ساله در اسفندماه صف بلند مردم پشت در‌های شیرینی‌فروشی‌ها نوید یک اتفاق تازه و شیرین را داد، اما امسال فضا به‌گونه‌ای دیگری رقم خورد. مردم نه تنها شیرینی نخوردند، بلکه ایام شیرینی هم نداشتند.

در بحبوحه کرونا آن هم در اسفند و فروردین کمتر کسی ریسک خرید شیرینی و آجیل و حتی مواد غذایی آماده را به جان خرید تا جایی که کاسبان ناامید از جنب و جوش بازار عید کرکره‌ها را پایین کشیده و خانه‌نشین شدند.

علی بهرمند، رییس اتحادیه قنادان تهران درباره کرونازدگی این صنف و تعطیلی قنادی‌ها گفت: در بحران کرونا نزدیک به ۸۰ درصد مشاغل آسیب دیدند که صنف ما هم از این ضرر و زیان مستثنی نبود، اما صنف ما تقریباً دو برابر مشاغل دیگر لطمه خورد و ضرر‌های زیادی متوجه همکاران شد. ما در شب عید محدودیت تولید داریم و قبل از عید خرید و تولید را انجام داده بودیم، اما اسفند ۹۸ را از دست دادیم. امید به رونق بازار در ایام ماه رجب و شعبان داشتیم که طبق اطلاعیه ستاد کرونا مغازه‌های قنادی بسته و تعطیل شد. بعد از آن هم که دولت اجازه فعالیت صنف قنادان را داد باز نتوانستیم بازار قبل از کرونایی را به‌دست بیاوریم.

وی افزود: به رغم اینکه مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند مواد غذایی که در حرارت پخته می‌شود، خطر انتقال ویروس را ندارد، اما مردم نگران غیربهداشتی بودن مصرف مواد غذایی که خارج از منزل‌شان تهیه می‌شود، هستند و به همین دلیل رغبت کمتری برای خرید شیرینی وجود دارد. متاسفانه با وجود تبلیغات سوء کرونایی برای صنف ما، دولت تا این لحظه کمکی به صنف ما نکرده است. متاسفانه هیچکدام از شعار‌های حمایتی اصناف و مشاغل انجام نشده است.

رییس اتحادیه قنادان تهران تصریح کرد: وضعیت اقتصادی و درآمدی کسب و کار‌ها در بحران کرونا و پساکرونا خوب نبود و نیست. ما از دولت خواستیم که معافیت‌های مالیاتی را برای کسبه و حمایت‌های تامین اجتماعی را برای کارگران اعمال کند، اما تا امروز هیچگونه اقدام کارسازی انجام نشده است. با توجه به شرایط فعلی و اینکه تولیدات ما نسبت به قبل از کرونا به یک چهارم کاهش یافته است و این مقدار تولید طبیعتاً نیروی کمتری می‌خواهد واحد‌های صنفی ناچار به تعدیل نیرو شده‌اند. اگرچه من همیشه به همکاران در مورد نگه داشتن نیرو‌ها حتی با کم‌کردن حقوق تاکید داشته‌ام، اما همکاران ما تماس می‌گیرند و اعلام می‌کنند ناچار به تعدیل نیرو شده‌اند، زیرا اصناف و به خصوص صنف قنادان در پاندومی کرونا آسیب اقتصادی زیادی خورده‌اند. این حمایت‌ها اگر اتفاق می‌افتاد می‌توانست از آسیب اجتماعی بیشتر جلوگیری کند تا در آینده نه چندان دور کشور بیشتر از این دچار مشکلات نشود.

وی ادامه داد: تجربه کرونازدگی به ما نشان داد که باید به‌سمت فضا‌های اجتماعی برویم و از ظرفیت‌های فضا‌های مجازی استفاده کنیم. با توجه به پروتکل‌های بهداشتی ستاد کرونا در فاصله‌گذاری اجتماعی به همکاران توصیه می‌کنم در بخش توزیع و فروش به این فضا‌ها بیشتر توجه کنند و با فروش آنلاین، مشتری‌های خود را نگه دارند. اتحادیه نیز در همین راستا دو سایت طراحی کرده تا همکاران و مشتریان بتوانند با استفاده از آن، خرید و فروش کنند. یکی قناد بازار دات آی آر و دیگری سایتی است که از طرف سازمان صمت به‌نام بهار ۹۹ برای خرید و فروش شیرینی و صنف قنادان ایجاد شده است.

بهرمند در پایان خاطرنشان کرد: یکی از خصوصیات برجسته همکاران ما این است که همیشه سعی می‌کنند در این امور پیشتاز باشند و نیازسنجی را در حرفه خود به‌کار می‌بندند. البته شایان ذکر است که بگویم برخی از همکاران پیش از کرونا به‌سمت فروش آنلاین رفته بودند و با این روش فروش را انجام می‌دادند. تاکید من بر این است کسانی که بتوانند با استفاده از این ظرفیت‌ها خود را با دنیای پساکرونا وفق دهند قطعاً کسب و کار فعال خواهند داشت.

منبع: اقتصاد۲۴
اخبار مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها