سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۴۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۸ - ۲۳ تير ۱۳۹۹ - 13 July 2020
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:
پورابراهیمی گفت: افزایش نرخ ارز نمی‌تواند کاری از سوی دولت و برای جبران کسری بودجه باشد، زیرا دولت خودش بزرگ‌ترین مصرف‌کننده است و تغییر نرخ ارز بیشتر از همه به ضرر خود دولت تمام می‌شود.


آیت ماندگار- محمد آیتی: قیمت دلار به بالای ۲۰ هزار تومان رسیده است؛ موضوعی که همه مردم را در شوک فرو برده این است که چه اتفاقی افتاده که به یکباره ارزش پول ملی تا این اندازه افت کرده است؟

اما حرفی که در جامعه شایع است و مرتباً افراد به یکدیگر می‌گویند این است که دولت آگاهانه نرخ ارز را افزایش داده است تا کسری بودجه خود را جبران کند.

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و در پاسخ به این پرسش که چرا دولت برای کاهش قیمت دلار تلاش نمی‌کند و آیا آن‌ها به‌دنبال جبران کسری بودجه هستند؟ گفت: من بعید می‌دانم که دولت با افزایش قیمت ارز قصد تامین کسری بودجه را داشته باشد، زیرا دولت خودش بزرگ‌ترین مصرف‌کننده است و تغییر نرخ ارز بیشتر به ضرر خود دولت است. اینگونه صحبت‌ها تحلیل‌هایی است که در فضای عمومی جامعه گفته می‌شود، ولی کارشناسان این حرف را رد می‌کنند به این دلیل که افزایش نرخ ارز بیشتر از همه به دولت آسیب می‌زند.

وی افزود: وقتی در حال اجرای طرح عمرانی هستیم با تغییر نرخ ارز واحد تمام شده خدمات افزایش پیدا می‌کند، یعنی اگر هزار واحد باشد با تغییر نرخ ارز ۵۰۰ واحد می‌شود، پس منطقی ندارد که دولت برای ایجاد منابع سراغ افزایش نرخ ارز برود.

نماینده کرمان تصریح کرد: بخشی از علت پایین نیامدن نرخ ارز، به تراز تجاری کشور برمی‌گردد که میزان صادرات و واردات ما است و بخشی از آن به‌خاطر وقفه‌ای است که برای کرونا ایجاد شد و مرز‌های ما به‌سمت کشور‌های دیگر بسته شد. کرونا امکان صادرات را گرفت و مرز‌های اصلی زمینی کشور را که به‌سمت ترکیه، عراق و افغانستان بود را منتفی کرد. این موضوع نه تنها برای ایران، بلکه برای همه کشور‌های دنیا وجود داشت. مثلاً ترکیه همه مرزهایش را روی همه کشور‌ها بست، بنابراین صادرات ما با تاخیر شروع شد و به‌سرعت در حال جبران شدن است.

پورابراهیمی ادامه داد: در این ساختار و رویکرد ما باید سریعتر به تراز تجاری خود که عامل مهمی است، بازگردیم. هرچقدر تراز تجاری کشور مثبت‌تر باشد، یعنی صادرات از واردات بیشتر شود، تاثیر مثبتی در مدیریت بازار ارز خواهد گذاشت و نکته دیگر، دسترسی به منابع خارجی است که با محدودیت‌های ایجاد شده، دولت در پی انجام آن است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: پیش بینی ما این است که بانک مرکزی با ابزار‌های خود امکان کنترل بازار ارز را دارد و عواملی که باعث شده تا قیمت ارز در این سطح ثابت بماند و با سرسختی نسبت به کاهش مقاومت نشان دهد، نیازمند گزارش بانک مرکزی است. اعتقاد دارم تا چند ماه دیگر که منابع مالی از پتروشیمی و... برگردد ارز کاهش پیدا می‌کند.


منبع: اقتصاد24
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها