سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۳۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۲۱ تير ۱۳۹۹ - 11 July 2020
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس :
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در حال حاضر در مجلس یازدهم طرح اصلاح نظام بانکداری بدون ربا اعلام وصول و به کمیسیون اقتصادی ارجاع شده است. با توجه به اینکه در دوره قبل در کمیسیون اقتصادی بررسی‌های لازم انجام شده بود، امیدواریم که در کمیسیون زیاد معطل نشود و سریعاً تصویب و در صحن علنی تعیین تکلیف شود.

آیت ماندگار-  توسعه اقتصادی هر کشور بر سه ستون قرار می‌گیرد؛ نظام بانکی و پولی، نظام بودجه‌ای و سیاست‌های مالی دولت و نظام بازار سرمایه. هم‌سویی و سیاست‌های هماهنگ در این ارکان، رشد اقتصادی یک کشور را رقم می‌زند و باعث بالندگی و شکوفایی اقتصادی آن کشور می‌شود.

یکی از مهم‌ترین اقدامات ضروری برای اینکه نظام بانکی در خدمت رشد اقتصادی قرار گیرد اصلاح خود نظام بانکی است، نظامی که متاسفانه در سال‌های اخیر در کشور تبدیل به سیاه چاله‌ای برای رشد تولید و سنگ پیش پای صنعتگران شده است.

نظام بانکی امروز در شرایط بسیار رنجور و بیمارگونه به‌سر می‌برد و در صورت ادامه این روند نه تنها نمی‌توان به رشد اقتصادی مملکت امیدوار بود، بلکه این رویه می‌تواند عامل مهمی در نابودی کسب و کار‌ها در کشور باشد. با شروع کار مجلس یازدهم مردم منتظر هستند تا به‌بار نشستن وعده‌های نمایندگان مجلس یازدهم را تجربه کنند، تجربه‌ای که سال‌هاست در حد حرف و وعده‌های سر خرمن باقی مانده است.

از جمله طرح‌هایی که وعده تحقق آن در مجلس یازدهم سر داده شده است اصلاح نظام بانکی است نظامی که بسیاری به آن انتقاد دارند و اصلاح آن را موجب رشد اقتصادی کشور می‌دانند.

سیدناصر موسوی‌لارگانی، نماینده مردم فلاورجان در مجلس یازدهم درباره اصلاح نظام بانکداری بدون ربا در کشور گفت: از مجلس هشتم تا امروز پیگیری‌های زیادی در رابطه با اصلاح قانون نظام بانکداری شده است. در این مدت همیشه دولت‌ها هم وعده داده‌اند که لایحه اصلاح نظام بانکداری در دستور کاریشان قرار دارد و تا سه ماه دیگر به مجلس می‌آید، اما نهایتاً لایحه را به مجلس نفرستادند. از این‌رو مجلس به این مساله ورود کرد. در مجلس نهم با همت کمیسیون اقتصادی به‌ویژه با تلاش دکتر بحرینی، نماینده مشهد طرحی را با این موضوع و با بررسی‌های زیاد تدوین کردیم که متاسفانه در آن مجلس به سرانجام نرسید و در مجلس دهم نیز از روز شروع به‌کار این طرح کلید خورد، اما در آن مجلس هم نیز این طرح فرجامی نداشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در حال حاضر در مجلس یازدهم این طرح اعلام وصول و به کمیسیون اقتصادی ارجاع شده است. با توجه به اینکه در دوره قبل در کمیسیون اقتصادی بررسی‌های لازم انجام شده بود، امیدواریم که در کمیسیون زیاد معطل نشود و سریعاً تصویب و در صحن علنی تعیین تکلیف شود.

وی تصریح کرد: این قانون مطالبه مقام معظم رهبری، مراجع عالیقدر، مردم و تولیدکنندگان است. از این‌رو باید در همین سال اول دوره یازدهم اجرایی شود. بسیاری از تولیدکنندگان از این نظام نادرست آسیب جدی خورده‌اند که شایسته نیست این وضع ادامه داشته باشد. در بررسی‌های ریز این طرح، روسای بانک مرکزی مثل آقایان سیف و همتی و کارشناسان بانک حضور داشتند، اما هنگامی که قرار بر تصویب کلیات طرح در صحن علنی شد متاسفانه اعلام مخالفت کردند. ما هنوز دلیل این مخالفت را با وجود اینکه روسای بانک در جلسات بررسی طرح هم حضور داشتند را نفهمیدیم. باید این طرح سریعاً در دستور کار مجلس قرار بگیرد تا وضعیت اقتصادی روند بهبود به خود بگیرد.

عضو هیات رییسه مجلس با اشاره به بهبود وضعیت اقتصادی آینده کشور با این اصلاح، خاطرنشان کرد: اگر این اصلاح که البته صددرصد دغدغه‌ها و مشکلات مردم نیست، اجرا شود می‌تواند تاثیر به‌سزایی در بحث جهش تولید و توسعه اقتصادی و اشتغال داشته باشد، زیرا امروز بسیاری از تولیدکنندگان و صنعتگران کشور به‌دلیل اینکه گرفتار نظام بانکی و سود‌های مرکب شده اند و توان تسویه وام‌های خود را ندارند در حال نابودی هستند.

منبع: اقتصاد 24
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها