سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۳۹۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۲۱ تير ۱۳۹۹ - 11 July 2020
در پی اعتراض گروهی از کارورزان و کارآموزان دانشگاه علوم پزشکی تهران مبنی بر ادامه آموزش حضوری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در شرایط کرونایی، معاون دانشجویی دانشگاه با تاکید بر اینکه اجباری برای حضور دانشجویان در کلاس های آموزشی ترم جاری وجود ندارد، گفت: بر اساس آئین نامه ابلاغی دانشجویان می توانند بر حسب شرایط خود در خصوص انصراف یا عدم انصراف ترم تحصیلی جاری تصمیم بگیرند اما ما نمی توانیم به دلیل شیوع کرونا که مشخص نیست تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، آموزش پزشکی را به کلی تعطیل کنیم.

 آیت ماندگار- دکتر محمد حسین پور غریب ضمن بیان این مطلب با تاکید بر اینکه حضور در کلاس های ترم جاری دانشجویان بر اساس آئین نامه های ابلاغی به هیچ عنوان اجباری نیست و دانشجویان می توانند بسته به شرایط خود اقدام به حذف و یا انصراف از ترم دهند بدون اینکه سنوات تحصیلی برای آن در نظر بگیرند.

وی در ادامه تصریح کرد: انصراف یا عدم انصراف در ترم تحصیلی جاری برای دانشجویان علوم پزشکی یک شمشیر دو لبه محسوب می شود. چرا که از طرفی دانشجویان نمی خواهند طول تحصیل آنها افزایش پیدا کند و از طرف دیگر نیز نگرانی ابتلا به ویروس کرونا به دلیل حضور در کلاس های درس را دارند. بنابراین دانشجو نمی تواند دوره آموزشی عملی را بگذراند ولی در برنامه‌های آموزشی بیمارستان حضور پیدا نکند.

به گفته وی، دانشگاه علوم پزشکی تهران به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا، طول دوره آموزشی برخی دوره های پزشکی را فشرده تر کرده است و افراد با توجه به شرایط می توانند در یک دوره فشرده یک دوره آموزشی را بگذرانند.

وی تاکید کرد: بر اساس ارزیابی های وزارت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران از نظر آموزش مجازی (کمیت و کیفیت) بالاترین رنکینگ را در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور را دارد. بنابراین ممکن است در بین این دروس آموزشی به صورت موردی برخی دروس حضوری نیز داشته باشیم اما تعداد آن بسیار کم است. همچنین دانشگاه تمام توان خود را در حوزه مجازی سازی به کار گرفته است تا علاوه بر واحدهای تئوری، واحدهای عملی را نیز حتی الامکان به صورت مجازی ارائه و حضور دانشجویان در عرصه را از این طریق به حداقل برساند.

دکتر پورغریب با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران تجهیزات حفاظتی را در اختیار دانشجویانی که در بخش های بیمارستان حضور دارد قرار داده است، گفت: این تجهیزات به صورت رایگان اوایل هر ماه در اختیار تمامی دانشجویان قرار می گیرد و بر اساس پروتکل های وزارت بهداشت تمامی دانشجویان باید از این وسایل حفاظتی استفاده کنند. ضمن اینکه حضور دانشجویان در بخش های بیمارستانی بر اساس رشته آنها صورت می گیرد و این دانشجویان متناسب با واحدهای درسی در بخش ها حضور پیدا می کنند. بنابراین طبیعی است محیط فعالیت دانشجویان علوم پزشکی باید در بیمارستان باشد.

وی همچنین در خصوص وضعیت ابتلای دانشجویان علوم پزشکی به ویروس کرونا نیز گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران تمامی اقدامات و پروتکل های بهداشتی را در محیط های بیمارستانی و خوابگاهی به خوبی اجرا می کند و حتی در خوابگاه های ما واحدهایی به عنوان قرنطینه در نظر گرفته شده است که افراد مشکوک به این اتاق ها انتقال داده می شوند و در بیمارستان ها نیز علاوه وسایل حفاظتی دانشجویان قبل از ورود به بخش به افراد تحویل داده می شود، اما تا کنون هیچ مرگ و میری به دلیل کرونا در دانشگاه نداشتیم و با توجه به اینکه انجام تست از افراد بدون علامت به ویروس چندان اطمینان بخشی لازم را ندارد تا کنون این تست از دانشجویان بدون علامت انجام نگرفته است. ولی برای کلیه دانشجویان مشکوک بطور رایگان تست انجام می شود.

پور غریب تاکید کرد:در حال حاضر 90 درصد اتاق های خوابگاه های ما به صورت دو نفره در نظر گرفته شده است و اقدامات ضدعفونی کننده و گندزدایی از خوابگاه ها به صورت روزانه انجام می گیرد. همچنین توزیع وسایل حفاظتی نظیر ماسک در بین دانشجویان بیشتر انجام می گیرد. علاوه بر این مرکز بهداشت خوابگاه های ما فعال هستند و در صورت مشکوک بودن تحت نظر قرار می گیرند.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه حدود 800 دانشجو در خوابگاه های دانشجویی دانشگاه تهران حضور دارند گفت: این افراد به دلیل حضور در بخش های بیمارستانی یا انجام برخی پروژه های پایان نامه ای از خوابگاه ها استفاده می کند.

وی در ادامه تصریح کرد: در دانشگاه علوم پزشکی تهران بحث آموزش پزشکی عمومی کمی متفاوت از سایر دانشکده ها است چرا که فراگیران پزشکی در حال حاضر در بیمارستان ها و در بخش آموزش بالینی درگیر با کرونا و بیماران مبتلا به کرونا ویروس هستند.

معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: پیش بینی های مختلفی در خصوص پاندمی کرونا مطرح است برخی صاحب نظران معتقدند در 6 ماهه دوم سال یعنی پاییز و زمستان با شدت بیشتری از بیماری مواجه هستیم، از این رو باید برنامه ریزی های متفاوتی داشته باشیم که بنا به موقعیت و شرایط از آن استفاده کنیم.

دکتر پور غریب با تاکید بر پرهیز و اجتناب از هر گونه تاخیر و تعطیلی در برنامه های آموزشی، تصریح کرد: برنامه آموزشی دانشجویان دوره کارآموزی باید هر چه بیشتر به سمت مجازی شدن پیش برود تا تعداد و حضور افراد در زمان و مکان واحد به کمترین حد خود برسد و کلاس های حضوری به صورت غیر حضوری و مجازی برگزار شوند و یا نهایتا از فضای باز و تهویه مناسب در برگزاری کلاس ها استفاده شود.

وی با پیشنهاد ضبط کردن فیلم نحوه معاینه، شرح حال گیری و... توسط اساتید بالینی و بارگذاری آن در سامانه سیپاد گفت: با برنامه ریزی های انجام شده دانشجویان دانشگاه با نام کاربری که در سیپاد دارند میتوانند به صورت رایگان فیلم را مشاهده کنند و دانشجویان سایر دانشگاه ها باید هزینه بپردازند که این کارعلاوه بر رویکرد آموزشی، آورده مالی نیز برای استاد مربوطه دارد.

وی خاطر نشان کرد: در شرایط غیر قابل پیش بینی قرار داریم که باید سناریو های مختلف را در نظر بگیریم و در حالت آماده باش بوده و برنامه ریزی های مختلفی برای مواجهه با شرایط داشته باشیم.

معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان با اشاره به موثر بودن روش تلفیق آموزش مجازی و حضوری، خواستار وحدت رویه در سطح دانشگاه های همتراز با دانشگاه علوم پزشکی تهران شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها