سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۳۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۲۱ تير ۱۳۹۹ - 11 July 2020
مدیرکل سلامت خانواده وزارت بهداشت:
مدیرکل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکی از وظایف این وزارتخانه را مراقبت از بارداری و باروری سالم مادران عنوان کرد و گفت: بر اساس محاسبه میزان باروری، زنانی که در دو محدوه سنی ۱۰ تا ۵۴ و ۱۵ تا ۴۹ سن باردار شوند از خدمات مراقبتی وزارت بهداشت برخوردار خواهند شد.

آیت ماندگار- سید حامد برکاتی بیان کرد: حفاظت از سلامت زنان در دوران باروری و ارائه خدمات به آنان در دوران بارداری، زایمان و سلامت زنان بعد از زایمان از جمله وظایف مهم وزارت بهداشت است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت توصیه ای در مورد بارداری در سنین خیلی پایین یا خیلی بالا ندارد اما هر زنی که در این سنین باردار شود، وزارت بهداشت وظیفه دارد از سلامت او حفاظت و حراست کند صرف نظر از اینکه سن او برای بارداری خیلی کم یا خیلی زیاد باشد  از سوی دیگر برای اینکه نرخ باروری در کشور صحیح تر برآورد شود، نرخ باروری بر مبنای بانوان سنین ۱۰ تا ۵۴ هم محاسبه می شود.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: برای محاسبه نرخ باروری در کشور با توجه به اینکه در عمل بارداری های بعد از ۴۹ سال و قبل از ۱۵ سال هم در کشور داریم که گر چه تعداد زیادی نیستند، اما این بارداری ها نیازمند مراقبت ویژه تری است، به همین علت محاسبه میزان باروری کل ، در بازه سنی ۱۰ تا ۵۴ سال هم محاسبه می شود و این به این معنا نیست که وزارت بهداشت بارداری های زیر ۱۵ یا بالای ۴۵ سال را تشویق کند.

برکاتی گفت: وزارت بهداشت برای اینکه بتواند خدمات مناسبی به همه زنان باردار بدهند باید از وضعیت میزان باروری در کشور به طور دقیق مطلع باشد. برای این کار میزان باروری را هم در سنین ۱۰ تا ۵۴ سال و هم در سنین ۱۵ تا ۴۹ سال محاسبه می کند.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس تاکید کرد: مردم خود تصمیم می گیرند کی ازدواج کنند و کی فرزندآوری داشته باشند. ممکن است کارشناسان وزارت بهداشت توصیه هایی برای بهترین سن ازدواج یا بهترین سن بارداری داشته باشد، اما تصمیم گیری در این زمینه با خود مردم و خانواده هاست.

وی درباره توصیه های وزارت بهداشت برای بارداری گفت: بر اساس استانداردهای سلامت، سن بارداری مناسب برای دختران بعد از طی و کامل شدن سن بلوغ است که معمولا بعد از ۱۶ سالگی است و تا سن ۴۰ سالگی می تواند زمان مناسبی برای بارداری بانوان باشد البته در مورد بارداری های بعد از ۳۵ سالگی نیاز به مراقبت ویژه تری است و یکسری بررسی ها، غربالگری ها و مراقبت های ویژه قبل از بارداری و در زمان آن برای بارداری های بالای ۳۵ سال باید انجام شود.

برکاتی ادامه داد: باز هم تاکید می کنیم، وظیفه وزارت بهداشت مراقبت از بارداری و باروری سالم است و بازه ۱۰ تا ۵۴ سال برای محاسبه میزان باروری کل در کشور و به ویژه برای خدمات رسانی مناسب به زنان بارداری است که در این بازه سنی قرار دارند محاسبه نرخ باروری در بازه ۱۰ تا ۵۴ سال به لحاظ عددی مختصری و در حد صدم درصد از نرخ باروری در بازه سنی ۱۵ تا ۴۹ سال بیشتر است، زیرا عمده باروری زنان ایران بین ۱۵ تا ۴۵ سال است. با توجه به این محاسبه نرخ باروری کل برای سال ۱۳۹۸ اندکی بیش از ۱.۷ است.

برکاتی افزود: وزارت بهداشت برای اینکه بتواند به همه زنان باردار خدمات مراقبتی ارائه کند، باید کل سن باروری را مد نظر داشته باشد. اولویت وزارت بهدشت حفظ سلامت زنان است. ممکن است ارائه خدمات به زنان نیازمند لوازم و اقلامی باشد اگر سن باروری آنان در وزارت بهداشت رسمیت نداشته باشد، نمی توان به آنان خدمات ارائه کرد. زیرا حتما زنانی که در سن کمتر از ۱۶ سالگی باردار می شوند به خدمات مراقبتی خاص نیاز دارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر و با توجه به کاهش تعداد تولدها و نرخ باروری کلی مهمترین اقدامی که در همه حوزه ها باید انجام شود، حمایت از جوانان و تسهیل ازدواج و فرزندآوری آنها است.

 منبع: ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها