سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۲۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - 01 June 2020
زهره‌سادات لاجوردی:
نماینده تهران در مجلس گفت: یکی از نمونه‌های بارز سوءمدیریت و رانت‌دهی به گروه خاصی که موجب تولد سلاطین شد، ارائه ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی بود.

آیت ماندگار- محمد آیتی: چند سالی است شاهد بُعد جدیدی از فساد در کشور هستیم و به تبع همین موضوع، هرازگاهی با نام سلاطین فاسدی روبرو می‌شویم که کالای به‌خصوصی در اختیار خود و مجموعه‌شان در آورده‌اند.

سوال اینجاست که چرا هر سال شاهد ظهور و بروز چنین افرادی هستیم و به راستی کجای کار مشکل دارد که علیرغم برخورد‌های قضایی همچنان این اتفاق نامبارک پایان نمی‌پذیرد.

در همین خصوص، زهره‌سادات لاجوردی نماینده تهران گفت: در شرایطی که کشور ما درگیر یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی است برخی از دولتمردان به‌جای آن که شرایط کسب و کار را تسهیل کرده و از واردات کالا‌های غیرضرور جلوگیری کنند با رانت‌دهی به یک گروه خاص بدون آن که نظارتی در کار باشد و به‌دلیل سوءمدیریت، موجبات پیدایش سلاطین را فراهم کردند. از جمله این سلاطین می‌توان به سلطان کاغذ، سلطان سکه، سلطان گوشت و... اشاره کرد. یکی از نمونه‌های بارز سوءمدیریت و رانت‌دهی به گروه خاصی که موجب تولد سلاطین شد، ارائه ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی بود.

وی افزود: افراد و شرکت‌هایی که بعضاً سوری هم بودند ارز ۴۲۰۰ تومانی را دریافت کرده و کالا‌هایی را خریدند که اولاً خیلی از آن‌ها نیاز و ضرورت کشور نبود و ثانیاً کالا‌های وارداتی خود را با قیمت دلار آزاد به بازار روانه کردند.

نماینده تهران در مجلس یازدهم، علت اصلی ظهور و بروز سلاطین بازارهای ایران را مدیریت نادرستی دانست که با رانت‌دهی به یک گروه خاص ایجاد می‌شود و متاسفانه بی‌تدبیری و عدم‌نظارت موجب شده که این سلاطین به‌وجود بیایند و گفت: جلوگیری از فساد تنها مربوط به قوانین خوب نیست، بلکه مهمتر از آن، نظارت به‌جا و دقیق است که می‌تواند از به‌وجود آمدن فساد جلوگیری کند. از این‌رو همچنان معتقدم که نظارت در کشور ما توام با مشکلات جدی است.

این نماینده اصولگرای مجلس تصریح کرد: اگرچه برخورد قوه قضاییه با سلاطین اقلام مختلف در کشور قابل تقدیر بوده است، اما برای جلوگیری از به‌وجود آمدن سلاطین دیگر باید به‌جای زدن شاخه و برگ، ریشه را قطع کرد. باید کسانی که در بحث رانت‌دهی‌ها فعال‌اند و آن‌هایی که زمینه فساد را مهیا می‌کنند شناسایی و با آنان برخورد جدی شود و اگر برخورد قاطع باشد شاید دیگران حساب کار دستشان بیاید و حتی فکر فرصت‌طلبی هم به ذهنشان نرسد.

لاجوردی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از اهداف مهم مجلس یازدهم، نظارت قوی و جدی با رویکرد برخورد با فساد‌ها و رانت‌خواری‌ها است. از این‌رو امیدوارم در این زمینه که حقیقتاً خواسته به‌حق مردم است بتوانیم کارنامه موفقی را از خود به‌جای بگذاریم تا دیگر شاهد به میان آوردن اسامی سلطان‌ها نباشیم.

منبع: اقتصاد۲۴
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها