سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۲۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۴ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - 31 May 2020
معاون وزیر بهداشت:
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مردم به سمت عادی شدن کرونا رفته‌اند و بزرگ‌ترین ترس ما عادی شدن کرونا است که بسیار خطرناک از خود ویروس محسوب می‌شود.


آیت ماندگار- علیرضا رییسی روز یکشنبه در نشست خبری ویدیو کنفرانس که از وزارت بهداشت برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت ایرنا درباره عادی شدن شرایط کرونا برای مردم افزود: ۸۲ درصد در کشور تا سه هفته پیش پروتکل‌ها را رعایت می‌کردند و بدترین شهر، تهران بود. کمترین استانی که پروتکل‌ها را رعایت می‌کردند در جنوب نیز، استان خوزستان بود.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم از مترو استفاده کنیم، در صورتی که فرد ماسک نداشته باشد حتما در خطر است. بنابراین باید حساب شده پیش برویم. ولی دنیا هم به سمت بازگشایی رفته است. در کره جنوبی که خیلی خوب عمل کرده نیز چند روز قبل به سمت بستن دوباره مدرسه‌ها رفت. یعنی مدرسه‌ها را بسته بودند و دچار مشکل شدند و دوباره مدارس بسته شد. در انگلستان هم به این نتیجه رسیدند که طرح غربالگری را شروع کنند. در سوئد، هیچ کدام از این مدل‌ها اجرا نشد و از ابتدا همه مکان‌ها باز بود، اما توصیه شد که افراد در معرض خطر و مسن در جمع‌ها حاضر نشوند. به ازای هر میلیون نفر، بعد از انگلستان، سوئد در رتبه دوم به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت قرار گرفته است. با وجود بازگشایی‌ها در کشور، آمارها نشان می‌دهد که مرگ و میر افزایش پیدا نکرده، اما موارد مثبت سرپایی رو به افزایش است.

تشدید نظارت بر اجرای پروتکل‌ها

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سلامت ایرنا درباره نظارت بر اجرای پروتکل‌ها اظهار کرد: به دنبال تشدید نظارت بر اجرای پروتکل‌ها هستیم. اصنافی که بازگشایی شده‌اند، کیو آر کد دارند که باید پشت شیشه نصب شود و افراد می‌توانند با اسکن کردن این کد، به چهار سوال پاسخ داده و در نظارت به ما کمک کنند.

نقش وزارت بهداشت در ستاد ملی مقابله با کرونا

معاون بهداشت وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت ایرنا درباره نقش وزارت بهداشت در ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: قبل از این‌که موضوعی در ستاد مطرح شود، بحث‌های کارشناسی در وزارت بهداشت انجام می‌شود و سپس کمیته‌ای در وزارت کشور هست که اکثر سازمان‌ها در آن حضور دارند و از جنبه‌های مختلف به موضوع رسیدگی شده و پیشنهادها در ستاد ملی مورد بحث قرار می‌گیرد. قبل از ستاد ملی، رییس کمیته‌ها در جلسه‌ای با رییس جمهوری مباحث را رسیدگی می‌کنند.

وی ادامه داد: کرونا فقط بحث سلامت ندارد. این بیماری را نباید فقط از جنبه سلامت جسمی نگاه کرد. حتما از نظر اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و سایر عوارض نیز قابل بررسی است. در کشوری مثل آمریکا، ۱۱۴ میلیارد دلار برای این بیماری اعتبار گذاشته شده است. در انگلستان حدود ۲۲۰ میلیارد پوند هزینه شده است. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که تحت شرایط ظالمانه تحریم‌ها هستیم و فشارهای زیادی به کشور وارد شده است و حتی در گرفتن برخی تجهیزات مشکل داریم و با تکیه بر کادر درمان و تولید داخلی توانستیم مدیریت آبرومندی داشته باشیم.

رییسی افزود: اگر از زاویه دید سلامت نگاه کنیم، می‌گوییم همه چیز باید تعطیل باشد. ولی این موضوع را تا چه زمانی می‌توان ادامه داد که حمایت اقتصادی از افراد انجام شود. گاهی مجبوریم در کنار این‌که کسب و کارها را باز کنیم، پروتکل‌های بهداشتی را هم رعایت کنیم. در کنار سلامت باید بحث فرهنگ و دین و مذهب و عبادت را هم لحاظ کنیم. این ویروس قرار نیست فعلا با ما خداحافظی کند و فعلا همراه ما هست. در نتیجه همه چیز را با هم باید در نظر بگیریم.

وی اظهار کرد: اختلاف نظرهایی در ستاد ملی مقابله با کرونا وجود دارد، چون همه مباحث از جنبه‌های مختلف بررسی می‌شود. نقش وزارت بهداشت در ستاد ملی مقابله با کرونا بسیار کلیدی است. ولی این‌که آیا همه حرف‌های وزارت بهداشت اجرا می‌شود، این طور نیست.

شایعه‌های جدید درباره کرونا

رییسی در پاسخ به سوالی درباره شایعه‌های مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر سوق پیدا کردن رفتار ویروس کرونا به سمت مشکلات عروقی اظهار کرد: ویروس کرونا رفتار و علائم ناشناخته‌ای دارد. این‌که ویروس کرونا دیگر درگیری تنفسی ایجاد نمی‌کند، این طور نیست. تنگی نفس و نارسایی ریه به وسیله این ویروس ایجاد می‌شود. اگر به صورت دقیق بگوییم، ایندوتلیوم لایه پوششی درون عروق است که ویروس باعث التهاب این لایه می‌شود. درگیری عروق باعث سکته مغزی و حتی قلبی می‌شود. وقتی عروق درگیر شود، این اتفاق می‌افتد. عکس‌هایی از اطفال یا کودکان منتشر می‌شد که شبیه کاوازکی بود. به طور کلی، بدن ما چون از عروق تشکیل شده و درون همه سرخرگ‌ها و مویرگ‌ها ایندوتلیوم وجود دارد، می‌تواند درگیر شود.

رییسی ادامه داد: در این متن گفته شده که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که از بیماران نمونه برداری نشود که این صحیح نیست. چون درگیری عروق وجود دارد و خون لخته می‌شود، این لخته‌ها درون رگ می‌ماند و خون نمی‌رسد و سکته اتفاق می‌افتد. به همین دلیل یکی از درمان‌های توصیه شده، استفاده از ضد انعقاد است که انجام می‌شود.

تست‌های سرپایی کرونا افزایش یافته است

معاون وزیر بهداشت درباره افزایش تعداد مبتلایان گفت: قدرت بیماری زایی این ویروس کم نشده و در حال گردش است. در کشور ما، تست‌های سرپایی به شدت افزایش یافته و حدود ۲۰۰ هزار تست در این مدت انجام شده است. کسانی که علائم بسیار خفیف داشتند هم در مراحل اولیه شناخته شده‌اند. از هر صد نفر، حدود ۱۰ تا ۱۲ نفر مثبت می‌شوند که نیازی به بستری بیمارستانی ندارند و می‌توانند در منزل خود قرنطینه شده و با درمان‌های سرپایی کاملا بهبودی پیدا کنند.

وی ادامه داد: پیدا کردن این افراد یک دستاورد مثبت است. زیرا این افراد قرنطینه شده و تردد پیدا نمی‌کنند و زنجیره انتقال با سایر افراد هم قطع می‌شود. این افراد ممکن است علائمی نداشته باشند، اما اگر با کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند مراوده داشته باشند، آنها را بیمار می‌کنند. تعداد بیماران سرپایی پیدا شده بیشتر است. البته موارد بستری در استانی مثل خوزستان زیاد است.

پاداش به مراقبان سلامت و بهورزان

رییسی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سلامت ایرنا درباره پاداش به مراقبان سلامت و بهورزان بیان کرد: پاداش معنوی و ایثار سر جای خود، اما معتقدیم که باید پاداش مالی هم بدهیم. تعداد کارکنان ما بسیار زیاد و منابع مالی ما بسیار کم است. کل پولی که در مورد کرونا تاکنون به دست وزارت بهداشت رسیده، ۳۰ درصد از یک میلیارد یورو بوده که با اذن مقام معظم رهبری در نظر گرفته شده است. برنامه وزارت بهداشت این است که تا جای امکان در این شرایط از همکاران حوزه بهداشت تقدیر مالی هم انجام بدهیم.

استفاده از ماسک در فضاهای سربسته

معاون بهداشت وزیر بهداشت بیان کرد: برخی هموطنان نکات بهداشتی را بسیار خوب رعایت می‌کنند، اما از طرفی شاهدیم که در برخی شهرها و استان‌ها و محله‌ها، فاصله گذاری‌ها رعایت نمی‌شود که بسیار خطرناک است. این تصور که با گرم شدن هوا، ویروس کرونا از بین می‌رود یا ضعیف می‌شود، اشتباه است. مناطق گرمسیر در کشور ما و حتی جهان گرفتار این ویروس شده‌اند. رتبه دوم و سوم در جهان، پس از آمریکا مربوط به برزیل و روسیه است که کشورهای گرم و سردی هستند. بنابراین گرمی یا سردی هوا تاثیری روی این ویروس ندارد.

وی ادامه داد: باید بپذیریم که هرکسی از منزل بیرون می‌رود، باید ماسک داشته باشد. این اجبار زمانی وجود دارد که فرد می‌خواهد در تجمعات شرکت کند. یعنی اگر کسی در فضای سربسته حضور دارد، باید از ماسک استفاده کند.

رییسی گفت: به هیچ وجه نیاز نیست افراد از ماسک N۹۵ یا سه لایه استفاده کنند و حتی اگر از یک پارچه ساده استفاده شود تا از انتقال ویروس جلوگیری کند، کافی است. بنابراین باید همه مردم تشویق شوند تا در منازل خود و با روش‌های ساده، ماسک درست کنند. حتی یک تکه پارچه هم برای گرفتن جلوی دهان و بینی کافی است. تاکید ما استفاده از ماسک در تجمعات است.

وی افزود: مساجد و پاساژها و فضاهای کسب و کار بازگشایی شده و رعایت نکات بهداشتی بیشتر از قبل نیاز است. استفاده از ماسک در مترو، تاکسی، پاساژها و مساجد الزامی است تا خطر انتقال ویروس کرونا کم شود.

ویروس کرونا ضعیف نشده است

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: ویروس کرونا ضعیف نشده و از بین نرفته و با همان قدرت به کار خود ادامه می‌دهد. اگر اطمینانی در مورد مدیریت بیماری حاصل شده، به خاطر رعایت مردم است و اگر این نکات بهداشتی رعایت نشود، ویروس حتی در استان‌هایی که کنترل شده نیز بر می‌گردد. مردم تاکنون بسیار خوب همکاری کرده‌اند و اگر نسبت به برخی کشورها پیشرو هستیم، به خاطر همکاری مردم است.

منبع: ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها